CZERWIEC:

Porady logopedyczne – Jak stymulować mowę dziecka?

1.Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia oddechowe utrwalające prawidłowy sposób oddychania. (dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie na lekkie przedmioty, dmuchanie  na wiatraczki, itp.)

2.Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte   o zabawy fonacyjne i artykulacyjne.

Przykłady:

Kotek pije mleczko (wysunięcie języka na brodę), oblizuje wąsy (ruch językiem wokół warg – najpierw do kącików ust, potem w kierunku nosa) – przy szeroko otwartej buzi

Kotek mruczy – mmmmm, ziewa (naśladowanie ziewania)

Wąż syczy – sssssss

Pszczoła bzyczy – bzz bzz

Liście szumią szszszsz…. (wargi ściągnięte w dzióbek)

Straż pożarna jedzie – eee ooo eee ooo (z przesadną artykulacją samogłosek – wargi rozciągają się, a następnie ściągają)

Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech)

Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem

Cmokanie

Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi)

3. Dbaj o prawidłowe żucie, gryzienie i połykanie

J.P.

Czerwiec/ June   2021 – zakres treści językowych dla dzieci 3, 4-letnich.

Bye- bye, Birdie!

Children’s language:   socks, shoes, dress, trousers, suitcase

Revision: cow, apples, bananas, cake

Classroom language: Susan, show me the (socks). Put your socks on. Which sock is Bobby’s?  Whose shoe is this? Pack your suitcase! Pack your new dress! Where are Molly’s shoes? Put the trousers on! What is Bobby holding? Put your (trousers) in the suitcase, Billy.

Przewidywane osiągnięcia dzieci/ children should:

  • Poznają nowego bohatera- ptaszka Bobby’ego
  • Poznają nazwy ubrań
  • Słuchają piosenki o ubieraniu skarpet i butów
  • Słuchają piosenki o pakowaniu walizki
  • Słuchają piosenki o wyjeździe Molly i Billy’ego na wakacje
  • Rozpoznają i klasyfikują zwierzęta morskie
  • Poznają nazwy członków rodziny
  • Utrwalają słownictwo, konstrukcje i zwroty poznane w trakcie kursu 
  • Aktywnie uczestniczą w grach, ćwiczeniach, konkursach powtórzeniowych i utrwalających umiejętności językowe
  • Identyfikują i nazywają przedmioty
  • Są w stanie wykonywać polecenia podawane przez lektora
  • Potrafią zareagować językowo
  • Przedstawiają akcję i śpiewają piosenki, uczestniczą w grach i teatrzykach

Środki dydaktyczne:

Socks and shoes song.

Good morning, Billy, / Molly

Put your socks on!

Put your socks on, put your socks on!

Good morning, Billy / Molly                                                         

Put your socks on!                                                                       

Put your socks on

And then put on your shoes!

Pack your suitcase song.

Pack your suitcase, Molly!

It is summertime!

Pack your new dress,

It is sunny summertime!

Pack your suitcase, Billy,

It is sunny summertime!

Pack your new blue trousers,

It’ s sunny summertime!

Mai  2021 – zakres treści językowych dla  dzieci 4-letnich

Opracowanie i prowadzenie: Lidia Florek

The farm.

Children’s language: cow, horse, dog, sheep, duck, apples, bananas, cake. Mummy, daddy. Family. Ball, scooter, boat, teddy bear. Milk, cheese, yoghurt.

Classroom language: This is Connie, the cow. Old McDonald’s got a cow. I like to eat bananas. Let’s find the apples and the bananas. What fruit is red? Connie Is making a cake. Who likes bananas? I like cakes! Yummy! A cow goes moo.

Przewidywane osiągniecia dzieci. Children should:

  • Identyfikować i nazywać zwierzęta z farmy
  • Naśladować ruchy i dźwięki zwierząt
  • Wskazywać produkty do jedzenia
  • Nazywać poznane zabawki
  • Rozumieć i wykonywać polecenia
  • Śpiewać i inscenizować piosenki i gry
  • Rozumieć proste wyrażenia
  • Porozumiewać się werbalnie i niewerbalnie wskazując, że rozumie polecenia i przekazywane treści

Środki dydaktyczne:

Old McDonald ’s farm, song.

Old MCDonald got a farm. Ee-i-ee-i-oh!

And on that farm, he’s got a cow, Ee-i-ee-i-oh!

With a moo-moo here and a moo-moo there!

Here a moo-moo! There a moo-moo!

Everywhere a moo-moo! 2x

Apples and bananas. song.

I like to eat, eat, eat.

Apples and bananas!

I like to eat, eat, eat!

Apples and bananas.  2x

Bananas and apples are so yummy!

Mother’s and Father’s Day, song.

Mummy /Daddy/ is your special day. And it’s time for me to say:

Thank you for the things you do.

Thank you, Mummy /Daddy/.

I love you!

I love you mummy. Song.

I love you Mummy 3x.

Yes, I do!

I love you Mummy 3x.

Happy Mother’s Day to you.

Ćwiczenia na głoski z szeregu szumiącego (sz, ż/rz, cz, dż)

  1. Ćwiczenia usprawniające język do wymowy głosek (sz, ż/rz, cz, dż):

• oblizywanie podniebienia, przy szeroko otwartej buzi;

• utrzymywanie języka na zewnątrz i wewnątrz buzi, tak, aby niczego nie dotykał; buzia

otwarta;

• „język na sprężynie”.

      2. Szereg szumiący w sylabach:

Głoska „sz”

• w sylabach

sza, szo, sze, szu, szy

a-sza, o-szzo, e-sze, u-szu, y-szy

asz, osz, esz, usz, ysz

szasz, szosz, szesz, szusz, szysz

szasza, szoszo, szesze, szuszu, szyszy

• w wyrazach:

szampon, szachy, szynka, szafa, szufelka, szuflada, szary, szeroki, szelki, szpilka,

szalik, szopa, szyja, sznurek, itp.;

muszla, kasza, pasztet, wieszak, koszula, maszyna, fartuszek, gruszka, nosze,

uszy, kusza, puszka, itp.;

mysz, kalosz, dobosz, talerz, wachlarz, nietoperz, lekarz, kosz, kurz, kapelusz,

klosz, gulasz, grosz, plusz, garaż, bagaż, wąż, itp.;

• w wierszach:

„Szajka myszy”

Szajka myszy na paluszkach,

Szuka groszku po garnuszkach.

W szafie kaszę pałaszuje,

I okruszków poszukuje!

Szymek przerwał myszkowanie,

Poszedł, kupił kota na nie.

J.P.

KWIECIEŃ:

Wierszyki do powtarzania:

Szelki”

„W szafie mam szufladę,

A w szufladzie szelki.

Oddam je Szymkowi,

Szymek da muszelki.”

„Nad kałużą”

„Duża żaba nad kałużą

napotkała żuka.

Żuk na nóżki włożył buty,

obcasami stukał.

Nad kałużą podskakiwał,

żółte buty pokazywał.

Aż je usmarował błotem.

Oj, co było potem.”

„Kasza”

„Kipi kasza, kipi groch,

Lepsza kasza niż ten groch.

Bo po grochu brzuszek boli,

Za to kasza brzuszek goi.”

J.P.

MARZEC:

  1. Nauka piosenki „MARZEC – CZARODZIEJ”

Chodzi marzec-czarodziej

Po chmurach, po lodzie.

Aż tu nagle hokus-pokus

I już pączki na patyku

I już trawka na śnieżniku

Och, ten marzec-czarodziej

Chodzi marzec-czarodziej

Po chmurach, po lodzie

Aż tu nagle hokus-pokus

Słońce rzuca swe błyskotki

Że aż mruczą bazie-kotki

Och, ten marzec-czarodziej

Chodzi marzec-czarodziej

Po chmurach, po lodzie

Aż tu nagle hokus-pokus

Przez kałuże skaczą kaczki

Żwawe kaczki-przedszkolaczki

Och, ten marzec-czarodziej 

wiersz: MARCOWE SŁONECZKO –   Cz. Janczarski

Jakie dziś jest niebo?

Błękitne, różowe…

Kto je tak maluje?

Słoneczko marcowe.

Kapie z sopli woda i śnieg znika z łąki.

Słońce dzisiaj robi wiosenne porządki.

wiersz: CZEKAM NA WIOSNĘ – do powtarzania – K.  Datkun-Czerniak

Dość mam sanek,

nart i śniegu.

Chcę już w piłkę grać!

Po zielonej trawie biegać,

w berka sobie grać!

Dość mam chlapy i roztopów,

szarych smutnych dni.

Przybądź wiosno jak najprędzej,

rozchmurz niebo mi.

Przynieś kwiaty, promień słonka,

zieleń liści, ptaków śpiew.

Niech zadźwięczy pieśń skowronka.

Przybądź proszę cię!

J. P.

Happy Heart’s corner   March-April 2021

Zakres treści językowych – dzieci 4-letnie

Children’s language: ball, scooter, boat, teddy bear. Soft, hard.

Revision: one, two, three. It is hot. It is cold. It is sunny. Stamp your feet, clap your hands, stand up, sit down.

Classroom language: This is Patsy (the pony). Susan, show me the ball. A blue sail on the red boat. Pat the ball. Ride the scooter. Sail the boat. I love my teddy bear. Clap your hands.  Let us make a teddy Bear!

Przewidywane osiągnięcia dzieci (Children should):

•             Poznają nowego bohatera- kucyka Patsy.

•             Poznają i utrwalają w zabawach nazwy zabawek.

•             Słuchają piosenek o zabawie różnymi zabawkami.

•             Rysują po śladzie zabawki.

•             Wykonują papierowego misia.

•             Słuchają historyjki o tym, jak kucyk Patsy pomaga Molly i Billy’emu.

•             Kolorują kucyka Patsy- kolorują i wycinają kółeczka do hulajnogi.

•             Odróżniają i nazywają rzeczy miękkie i twarde

•             Kolorują miękkie przedmioty na zielono, a twarde na czerwono.

•             Reagują na polecenia wyrażane w języku angielskim.

•             Uczestniczą w nauce piosenki: Rain, rain… w oparciu o Method for good start in English, doskonalą koordynację ruchowo-wzrokowo-słuchową, pamięć ruchową oraz słowno- muzyczną

•             Poznają historyjkę zajączka wielkanocnego: Easter bunny oraz słownictwo tematyczne

Środki dydaktyczne:

Pat the Ball song.

Pat the Ball, Patsy,

Pat-pat-pat!

Pat the ball, pat!

Ride the scooter, Patsy,

Ride-ride-ride!

Ride the scooter, ride!

Sail the boat, Patsy,

Sail-sail-sail!

Sail the boat, sail!

My teddy bear song.

My teddy bear is so funny, 3X.

I love my teddy bear!     3X

Easter Bunny, you are so funny, do the bunny hop, hop to mummy 2 x.

Rain, rain,

Rain, rain go away.

come again another day. 

Little children want to play.

Rain, rain go away!      

LUTY:

Piosenki do powtarzania w lutym – grupa 7 – MOTYLKI

Piosenka „Dżungla”


1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki).
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni).
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim).
Małpy na gitarach grają ( udajemy granie).
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy ręką raz w prawo, a raz w lewo).

2. Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach).
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie).
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką).
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”).
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
w dłoni coś smacznego zawsze ma.” ( pokazujemy coś pysznego w dłoni).

Ref. Strusie…

Dżungla – YouTube

Piosenka „Zima zła”

Hu! hu! ha! Nasza zima zła!
Szczypie w nosy, szczypie w uszy,
mroźnym śniegiem w oczy prószy,
wichrem w polu gna!
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha! Nasza zima zła!
Płachta na niej długa, biała,
w ręku gałąź oszroniała,
a na plecach mgła…
Nasza zima zła!

Hu! hu! ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
dalej śnieżkiem w plecy zimy,
niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła!

♪♪♪ Hu hu ha Nasza Zima Zła – Polskie ❤ Piosenki dla dzieci bajubaju.tv | zimowa piosenka – YouTube

„Śnieżek” – zabawa z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk)

  • zwrócenie uwagi na zgodność słów z ruchem

Śnieżek prószy i prószy – uderzamy opuszkami palców o plecy dziecka,

mrozik szczypie Cię w uszy – szczypiemy uszy dziecka,

wietrzyk mocno zawieje – dmuchamy na szyję i włosy dziecka,

lecz ja Ciebie ogrzeję – przytulamy dziecko i masujemy ramiona dziecka

„Kot i myszka” – zabawa słowno – paluszkowa Anny Surowiec

Kot na myszkę dziś ma chęć,

więc wystawia swe pazurki:

jeden, dwa, trzy, cztery, pięć,  – dzieci po kolei pokazują, głośno licząc,

Myszka kota zobaczyła – dzieci chowają trzy środkowe palce w dłoni, najmniejszym i kciukiem poruszają jak uszkami,

i do norki hop! Wskoczyła. – na słowo „hop” klaśnięcie.

D.P.

STYCZEŃ:

January -February 2021

zakres treści językowych – Dzieci młodsze 3-letnie

opracowanie: mgr Lidia Florek

Children’s language:  One, two, three. It is cold. It is hot. It is sunny.

Classroom language: this is Denny the duck. How many little ducks? Three Little ducks go out one Day! It’s hot Day! It’s hot today, says number one. What is the Weather like? Is (Denny) happy? 

Przewidywane osiągnięcia dzieci/ children should/:

  • Dzieci poznają nowego bohatera – kaczorka Danny ‘ego
  • Poznają liczebniki od 1-3 (lub więcej): one, two, three or more
  • Poznają różne rodzaje pogody, wskazują właściwy obrazek określający stan pogody
  • Słuchają piosenki o trzech kaczuszkach i podejmują próbę śpiewania i inscenizowania piosenki
  • Słuchają piosenki o pogodzie
  • Słuchają historyjki o dwóch szczęśliwych przyjaciołach
  • Wykonują kolaż z liczbami
  • Wykonują kaczuszkę z papierowego talerzyka
  • Wykonują z plasteliny smutne i zadowolone buzie: sad – happy
  • Rozpoznają i klasyfikują przedmioty zimne i gorące: hot and cold

Środki dydaktyczne: indywidualne karty pracy, kolorowanki, arkusze, prace plastyczne

Piosenki:     

Three Little Ducks!

Three Little ducks

go out one Day,

three Little ducks

go out one day.

Mummy duck says

,, quack, quack, quack’’

But only two little ducks come back!

Two little ducks …

But only one little duck comes back!

One little duck …

But none of the three little ducks comes back!

Sad mother duck

Goes out one day,

Sad mother duck

Goes out one day.

Mummy duck says

,, quack, quack, quack’’

And all the three little ducks come back! 

,, It’s hot today”- song

1.It’s hot today, says number one,  

Aha! Aha!

It’s hot today says number one,

Aha! Aha!

It’s hot today, says number one,

2. It’s hot today, let’s have some fun!

Aha! Aha!

It’s cold today, says number two,

Brr! Brr! Brr! Brr!

It’s cold today says number two,

3. It’s cold today says number two,

It’s cold today, achoo, achoo!

Brr! Brr! Brr! Brr!

It’s sunny today, says number three,

Yippee! Yippee!

It’s sunny today, says number three,

4.. Yippee! Yippee!

It’s sunny today, says number three

It’s sunny today, come play with me!

Yippee! Yippee! Yippee!

Do nauki i powtarzania wierszyk:

„Prała praczka kubrak brudny,

kubrak w tysiąc prążków cudnych.

Prała w pralce i w zmywarce,

Prężnie tarła go na tarce,

raz bryzgała pianą troszkę,

raz pryskała wodą z proszkiem

i za plamą prała plamę.

Aż zostały prążki same.”

Kilka zabaw ćwiczących słuch fonematyczny na materiale bezliterowym – ćwiczenia słuchowe i rytmiczne:

  • Rozpoznawanie dźwięków i szmerów (przesypywanie różnych materiałów sypkich: piasek, kamienie, żwir;
  • Eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów, głosów zwierząt , sprzętu gospodarstwa domowego, rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów…)
  • Odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu przy pomocy wystukiwania np. patyczkiem o bębenek, wyklaskiwania, wytupywania.
  • Odgadywanie odgłosów docierających zza zasłony (przelewanie wody, rozdzieranie papieru, przesuwanie krzesła, gwizd czajnika, brzęk kluczy…)
  • Rozpoznawanie melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie.J.

J.P.

Piosenki do powtarzania w grudniu – grupa 7 – MOTYLKI

„Zima, zima, zima”

Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Zasypane pola – w śniegu cały świat 
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Zima zima zima pada pada śnieg Piosenki dla dzieci – bajubaju.tv – YouTube

„Choinko piękna jak las”

Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!

Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!

Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach
życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!

Choinko piękna jak las.wmv – YouTube

D.P.

LISTOPAD – 2020 – MOTYLKI UCZĄ SIĘ

I. ĆWICZENIA PIONIZACJI JĘZYKA I PRAWIDŁOWEGO POŁYKANIA

1. Ssanie „hallsów” (lub wklejonych pudrowych cukierków) przy podniebieniu, czubkiem języka

2. Zęby jako parking „samochodu” (języka)

3. Przytrzymywanie rodzynków czubkiem języka przy podniebieniu

4. Ćwiczenie „parkingu z daszkiem” – język „parkuje” za górnymi zębami + układ rąk: palec wskazujący jednej ręki pionowo, druga ręka robi nad nią „daszek”

5. Podrzucanie piłki i unoszenie języka do góry

6. Skakanie i unoszenie języka do góry

7. Unoszenie do góry języka i obu rąk

8. Na nitce dentystycznej zawiązać supełek i włożyć ją za górne siekacze, tak, aby supeł był na środku. Język ma dotykać supełka

9. Włożyć nitkę dentystyczną za dolne siekacze, jest to „płotek” dla języka

10. Zabawa w „zaczarowane miejsce” za górnymi ząbkami, w którym trzymamy język, np. przy oglądaniu TV

J.P

Wierszyki do powtarzania w październiku – grupa 7 – MOTYLKI

“Jesienny wierszyk”

Słońce jesienne zabawia się z nami.

W co? W chowanego, z liśćmi i drzewami.

Raz cicho zgaśnie, to znów ślicznie błyśnie,

schowa się za chmurkę, zaświeci przez liście.

“Szpak”

Szedł po drodze szpak

do szkoły się uczyć,

i tak sobie

śpiewał:

szpu- szpu,

szpa- szpa,

szpo- szpo,

szpe- szpe,

szpi-

szpi…

Taki śmieszny szpak,

co uczyć się chciał.

(Autor nieustalony).

J.P

MOTYLKI – UCZĄ SIĘ ( WRZESIEŃ – 2020)

Ćwiczenia prawidłowego połykania:

Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).

Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem” itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.

Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.

Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

Konik jedzie na przejażdżkę – naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.

Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.

Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.

Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.

Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Wierszyki, których z łatwością nauczysz przedszkolaka

Idzie wąż

Idzie wąż wąską dróżką, nie porusza żadną nóżką. Poruszałby gdyby mógł, ale wąż przecież nie ma nóg.

Łyżka nożyk i śliniaczek

Łyżka nożyk i śliniaczek, je śniadanie niemowlaczek. Na śliniaczku misie siedzą, pewnie też śniadanie jedzą.

J.P.